Natte Kiwi's - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Rob en Josie - WaarBenJij.nu Natte Kiwi's - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Rob en Josie - WaarBenJij.nu

Natte Kiwi's

Door: Josie en Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Josie

20 December 2010 | Nieuw Zeeland, Taupo

Na 3 weken warming up in Ozzy is het dan eindelijk tijd om naar Nieuw Zeeland (NZ) te vliegen. Op zaterdag 11 dec stond de vlucht van Adelaide naar Auckland gepland. Deze duurde gelukkig maar 3.5u ipv de 6u die we aanvankelijk berekend hadden....lang leve het tijdverschil.
Vanaf moment van landen is het dan ook precies 12u later dan in NL.

De zaterdagavond in Auckland zijn we lekker gaan stappen; het weer was goed dus het was ook erg druk en gezellig op straat. Met een voorzichtig katertje hebben we de zondagochtend gebruikt om de stad wat te verkennen, om 15:00u hebben we de taxi gepakt om ons nieuwe 'huis' op te gaan halen. Dit keer een relaxte campervan met gelukkig heel wat meer ruimte dan het spaceship. (en weer een Toyota dus iedereen happy :d ) Na het inslaan van proviand zijn we naar de eerste camping ten noorden van Auckland gereden.

Op maandag hebben we het zogenaamde Northland verkend. Eerst een lekkere duik in het Kai Iwi Lake; een helder blauw meertje met redelijk warm water. Daarna door naar Waipoua Forest, waar de dikste Kauri bomen van NZ staan. Deze bomen waren nog een stuk dikker dan die in Tasmanie, maar wel wat minder hoog. Onderweg was het landschap alsof je door een waar sprookje reed. Bijna helemaal in het noordelijkste puntje vlakbij 90 Mile Beach hebben we overnacht, helaas werd het erg mistig in de avond.

Dinsdagochtend tijd om het laatste stukje richting Cape Reinga te rijden; hier kun je bij helder weer de Tasman sea en de Pacific ocean zien samenkomen. Bij helder weer ....en dus niet als het mistig is! Toch wel teleurgesteld omdat we amper 10meter zicht hadden zijn we snel omgedraaid en terug gereden. Wel nog langs een enorme zand duin (Ahipara) gereden en die beklommen om ons een beetje uit te leven. Via Doubtless bay en Kerikeri richting The Bay of Islands. In Kerikeri werd heel veel groente en fruit langs de weg verkocht, omdat we ook nog wat vitamientjes nodig hadden zijn we bij een 'self service' schuurtje terechtgekomen. Hier kon je op goed vertrouwen je fruit en andere spulletjes afwegen en zelf afrekenen! Er was dan ook verder geen personeel aanwezig.
In Paihia (uitvalsbasis voor BOI) heeft Josie een duikexcursie voor de volgende dag geboekt. In Russel, aan de overkant van de baai, hebben we overnacht. Russel is de eerste hoofdstad van NZ, en een erg pittoresk klein dorpje.

Woensdag tijd voor wat actie, en de eerste dag dat onze wegen scheidden. Josie is met kleinschalige en super relaxte duikorganisatie het canterbury  wreck gaan ontdekken. dit was echt super gaaf, en spannend. Het wrak ligt tussen de 14 en 30m diep, en ligt er pas 3 jaar waardoor het hele schip nog te zien is. Het was erg spannend, vooral ook het naar binnen gaan maar ik was in zeer goede handen dus dat was geen enkel probleem. Ze hebben ook foto's gemaakt waarbij het net lijkt alsof we voorop de titantic staan erg grappig. De 2e duik was naar het rif, en aangezien het geen tropische zee is heb je hier geen koraal maar wel heel veel kelp(weet de nl benaming niet). Veel vissen gezien in elk geval.

Rob is ondertussen gaan kajaken tussen de eilanden door. En daarbij af en toe op n afgelegen strandje uitgestapt.Lekker chill. Wegens de bewolking had hij zich niet ingesmeerd, not so smart! S'avonds waren de beentjes zo rood als een chilli, niet zo chill.
Begin van de avond zijn we naar Tutukaka gereden waar we de volgende de poor knight Islands gingen bezoeken. Josie duiken en Rob snorkelen.
Het duik en snorkel avontuur was erg gaaf, ondanks het slechte weer, het water was erg helder en wen konden echt heel veel zien. De Heenreis naar de eilanden was behoorlijk wild waardoor niet iedereen het ontbijt binnen hield, wij gelukkig wel.

Om en uur of vijf waren we terug waarna we een flinke rit zuidelijk hebben gemaakt. De volgende stop waren de Waitomo caves op vrijdag. Dit gebied staat bekend om zijn grotten en ondergrondse activiteiten. Hier zijn we gaan abseilen de grot in, waar we op een rubbere band een ondergrondse rivier de grond hebben bekeken, waar zeer veel gloeiwormen aanwezig waren. Heel romantisch ;-). Hahaha. We hebben onze claustrofobie uitgedaagd door een paar smalle 'squeezes' in te kruipen. En via een rockclimb zijn we weer boven gekomen.

De twee dagen erna hebben we het vulkanisch gebied rond Rotorua en Lake Taupo verkend. Veel kokende meren, bubbelende modderpoelen, stomende gaten in de grond en heel veel verschillende kleuren. Maar 1 ding was er altijd: de geur van rotte eieren (zwavel). Bij 1 camping kon je ook lekker badderen in hot pools, met een lekker temperatuurtje tussen 35 en 40 graden.

Het eigenlijke plan was om in de buurt van Taupo ook te gaan skydiven, maar helaas is het weer de afgelopen dagen niet zo goed en hebben we veel regen. Mede daardoor hebben we ook het Coromandel schiereiland overgeslagen en onze overtocht naar het zuidereiland vervroegd. Die staat nu al voor woensdag in de planning. Morgen klaart het hopelijk wat op, we willen dan heel graag de Tangariro Crossing gaan lopen. Dit is een hike van een uur of 8 en komt onder andere langs Mt Ngauruhoe a.k.a. Mount Doom...

Vandaag dus rustdag....zachtjes tikt de regen op het campervan-raam..

Een fijne kerst allemaal!
Josie en Rob

• 20 December 2010 - 06:07

Joris:

Daag men .Ge hubt in jeder geval beter wear den hiej .T waas hiej vanacht min twelf,en dr lik n beheurlikke proem sjnee hiej.Zuut dr good oet allemoal, mer mot noe goan werke. Tjuus tjuus

• 20 December 2010 - 09:32

Lynn:

wat een zonnige avonturen...jullie missen hier ook wel prachtige kiekjes à la Anton Pieck, maar ach.

Ga door met genieten van het goede leven!

Greets Lynn

• 20 December 2010 - 13:20

Ria:

Wat een mooie plaatjes zeg.
    Wij vertrekken morgen naar Oostenrijk en ik heb er erg veel zin in, maar als ik zie wat jullie allemaal doen, is dat skiën van mij niet zo bijzonder......
    Reis maar voor mij mee dan.
    Veel plezier en tot gauw, dikke zoen, Ria

• 20 December 2010 - 17:29

Peggy:

Supergaaf! Hier is het ook errug mooi, enorme hopen sneeuw en slippende auto's. De Julianalaan is een grote glijbaan geworden.
    Veel plezier morgen, pas op voor die enge trollen bij mt Doom..
    Fijne kerst alvast!

• 20 December 2010 - 19:29

Eefje:

Wat een ontzettende mooie foto's zeg! Vooral die van Rob bij een steiger, die moet toch echt op canvas hoor ;). En dat meer!! Blergh, het lijkt wel een echt Shrek meertje ;).
    Ja hier is het echt winter, brrr.. Noah heeft voor de eerste keer op de slee gezeten echt heel erg schattig <3..
    Nou geniet ervan, hopelijk komt er voor jullie wel iets beter weer!!!
    XXX

• 21 December 2010 - 08:08

Auke:

Sjiek waat gae allemaol belaeftj! Nog väöl sjoean daag!

• 22 December 2010 - 10:03

Herman En Gerda:

Hoi Josie en Rob,
    Prachtige foto's, ben ervan overtuigd dat jullie genieten.
    We wensen jou en Rob fijne feestdagen in de zon, zal raar zijn Kerst zonder kou.
    gr. Herman en Gerda